Forankring i ledelsen krever at riktig budskap blir kommunisert

8 06 2009

IAM blir stadig oftere å se på anskaffelsesportaler og det er helt tydelig et fokusområde for mange virksomheter nå om dagen. Når jeg snakker med eksisterende kunder og potensielle kunder om hva som er nøkkelen til suksess, da sier jeg alltid at et av de viktigste suksesskriteriene er forankring i ledelsen. Men, erfaring viser at dette er lettere sagt enn gjort. For å få til dette er det nødvendig med en forståelse av grunnleggende prinsipper for hvordan påvirke mennesker og få disse menneskene til å endre oppfatning, mening og/eller adferd. Et element er å påpeke spesifikke fordeler som er tiltrekkende for ledelsen og beslutningtakere. Så da må man tenke litt på hva som tiltrekker deres oppmerksomhet.

Når man ønsker å selge inn en ide til noen for å påvirke deres mening eller adferd er det noen grunnregler som bør følges for å øke sjansene til suksess. Noen av reglene kan være:

  • Henvend dine kommentarer, ditt dokument eller presentasjon kun til gruppen av personer som du ønsker å påvirke. Ikke prøv å tilpasse kommunikasjonen slik at alle skal forstå det.
  • Bruk kun språk, konsepter og terminologi som brukes av gruppen av personer du ønsker å påvirke. Unngå å bruke språk, konsepter og terminologi som er ukjent for denne gruppen.
  • Presenter kun temaer som interesserer gruppen du ønsker å påvirke. Temaer som ikke er av interesse er bortkastet tid.
  • Fokuser på å presentere hovedbudskapet du ønsker at de skal bli opptatt av. Tilpass kommunikasjonen etter hovedbudskapet.
  • Prioriter materialet ditt og presenter det viktigste først. Ledere har ofte mange til som skjer og som de må ta stilling til, og tidsvinduet til disposisjon er ofte lite. Dersom de blir distrahert av andre ting under samtalen så har de fått med seg det viktigste likevel.

For noen med en bakgrunn innenfor kommunikasjon er dette selvfølgeligheter, men for noen med en mer teknisk bakgrunn er ikke dette like selvfølgelig. En av årsakene kan sok være at teknologer vanligvis blir opplært til å utvikle med logikk, med å utvikle ting i logisk rekkefølge og til å avslutte med en konklusjon. Men mange ledere ønsker å få vite oppsummeringer og sluttresultat aller først fordi det vil gi dem muligheten til å ta en rask vurdering om dette er noe å investere i eller å flytte fokus til noe som er viktigere. Så derfor trenger du å få deres oppmerksomhet tidlig når du kommuniserer med denne type ledere. Husk at det er ikke sikkert at du vil få flere sjanser til å få fram budskapet ditt, så grip muligheten når du først har fått avsatt tid sammen med ledelsen. Når ledelsen får presentert de riktige fordelene med IAM med et budskap de forstår vil du trolig få full støtte. Da er du et godt stykke på vei mot en

vellykket IAM innføring i virksomheten.

lipsum

 

Share on Facebook

Reklamer

Handlinger

Informasjon

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggere like this: